بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» موارد مؤثر در طراحی لباس‌های چندمنظوره برای کودکان و نوجوانان

سرویس مد و لباس هنرآنلاین: اولین جشنواره ملی طراحی لباس و طراحی پارچه کودک و نوجوان، قرار است امسال به همت بنیاد ملی مدو لباس کشور و انجمن طراحان لباس و پارچه ایران برگزار شود.

طراحی لباس,طراحی لباس کودکان

هر چند مهلت ارسال آثار در فراخوان این رویداد، 20 شهریور ماه سال جاری اعلام شده بود اما طراحان همچنان فرصت دارند تا فایل تصویری آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند تا شورای داوری، این آثار را در بخش های مختلف مورد ارزیابی قرار دهد و از صاحبان اثر بخواهد تا نمونه اصلی لباس را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

به همین بهانه و در این مجال به یکی از مهمترین نکات در زمینه طراحی لباس کودک و نوجوان اشاره می کنیم که آن استفاده خلاقانه از انواع بازی‌ها در این روند است.

روان‌شناسان در خصوص موارد مؤثر در طراحی لباس‌های چندمنظوره با هدف استفاده خلاقانه کودکان نکات بسیار مهمی را تاکنون مطرح کرده‌اند.

تأثیر لباس بر رفتار خلاقانه کودک بر هیچ شخصی پوشیده نیست؛ به همان انداره که تأثیر بازی بر خلاقیت کودک اثبات شده است.

اما استفاده از بازی در طراحی لباس هم یکی از مهمترین نکاتی است که لباس‌های چندمنظوره برای کودکان و نوجوانان را رقم می‌زند.

مخصوص بودن لباس بازی و متفاوت بودن آن با لباس‌های دیگر برای هر کودک و حتی والدینی جذاب است و طراحان باید با واقف بودن به این مهم، دایره طراحی لباس برای کودکان و نوجوانان را وسعت بخشند.

استفاده از لباس‌های قابل‌تبدیل به لباس‌های دیگر، مخصوص بودن لباس بازی و متفاوت بودن آن با لباس‌های دیگر، مناسب بودن اسباب‌بازی‌های عروسکی برای گروه سنی ۳ تا ۵/۴ سال، مناسب بودن اسباب‌بازی‌های ساخت و سازی برای گروه سنی ۳ تا ۵/۴ سال، مناسب بودن بازی‌های تمرکزی و فکری برای گروه سنی ۵/۴ تا ۶ سال و  مناسب بودن بازی‌های داستان‌پردازی و شخصیت‌پردازی برای گروه سنی ۵/۴ تا ۶ سال از مهمترین نکاتی است که در این زمینه باید به آنها توجه کرد.

با توجه به این‌که دکمه‌های رنگی و شکل‌های دوخته‌شده و برجسته بر علاقة کودک به لباس می‌افزاید و کودک به این‌گونه تزئینات بیشتر از مدل لباس اهمیت می‌دهد. در طراحی لباس‌ها از این جزئیات به شکل قابل قبولی استفاده می‌شود و در نحوة برش و دوخت لباس سعی بر آن است که علاوه بر دارا بودن طرح لباس، برای استفاده کودک راحت بوده و انعطاف‌پذیری و دوام لازم را داشته باشد.

متأسفانه تاکنون تولیدکنندگان کشورمان به این ویژگی‌های لباس کودک آنچنان توجه نکرده‌اند. آنها به لباس صرفاً به‌عنوان پوشاک پرداخته و کاربرد دیگری را برای آن متصور نیستند اما پژوهش‌ها نشان داده است که لباس کودک را باید به عنوان یک وسیله چندمنظوره جهت تحریک خلاقیت و بازی کودکان معرفی کرد.

به هر روی، نخستین جشنواره لباس کودک و نوجوان بر آن است تا با توجه به خلاء موجود در طراحی پارچه و لباس کودکان و نوجوانان و حساسیت و اهمیت این گروه در بخش صنعت پوشاک، همچنین نیاز شدید به طرح پارچه و لباس، الگوی مناسب و کیفیت مطلوب دوخت در این عرصه، فرصتی برای گردهمایی و شناسایی نیروهای متخصص و کارآمد و فضای رقابتی سالم و تخصصی در بین فعالان این حوزه، در جهت حمایت از طراحان و تولیدکنندگان این عرصه فراهم آورد تا با ارائه آثار خود، سهمی در توانمندی صنعت پوشاک کودک و نوجوان داشته باشند.

وبلاگ اخبار مد و لباس - jml

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده